Intervju Helena Engström

Namn: Helena Engström
Bor: Grängesberg
Huvudinstrument: tvärflöjt
Yrke: musiklärare på kommunala musikskolan
Hörselproblem: tinnitus

Helena har arbetat som lärare på kommunala musikskolan i Ljusnarsberg i närmare 30 år. Hennes ämnen är träblås, piano och ensemble. Vid sidan om undervisningen spelar hon aktivt i amatörorkestrar. Helena är för närvarande medlem i såväl orkesterförening som musikkår och spelmanslag.

Som instrumentallärare minns Helena hur hon förr ofta undervisade i lokaler som var dåligt anpassade rent akustiskt.
– Troligtvis är det en kombination av spänningar och för hög ljudnivå som gett mig tinnitus, och till sist klarade jag inte av att spela utan skydd i öronen.

Numera har Helena konstant tinnitus som hon beskriver som ljudet av ett kylskåp. Nivån på problemet beror ofta på stress som utlöser spänningar och hon har lärt sig att försöka slappna av och att inte sitta för statiskt när hon musicerar.
– Jag har alltid öronproppar med mig så jag inte riskerar att utsätta mig i onödan.

Hon har två formgjutna hörselskydd med olika dämpning som hon väljer mellan beroende på situation. Helena använder alltid sina hörselskydd i orkestersamanhang och har vant sig vid den lite annorlunda ljudbilden som många upplever som svår att anpassa sig till.

Trots sin tinnitus har Helena aldrig tvekat till att fortsätta spela.
– Jag har bara insett att jag måste göra något åt det för att kunna fortsätta.

Hon berättar vidare om hur dom i hennes orkesterförening har en deal med dirigenten att träblåssektionen tar ansvar att för placeringen av bleckblås och träblås inför konserter. Detta för att placeringen ska fungera så bra som möjligt ljudmässigt för träblåsarna.

Erfarenheten av att använda hörselskydd i både orkesterspel och instrumentalundervisning sedan 15 år tillbaka på grund av ljudkänslighet och tinnitus gjorde att Helena ville vara med i fokusgruppen.
–Jag hoppas på att vi kan nå ökad öppenhet och förståelse och att vi inom projektet hittar olika praktiska lösningar/tips som kan provas av enskilda musiker och/eller orkestrar, och även förebyggande arbete inom musik och kulturskolor.

Avslutningsvis vill hon ge ett tips till andra musikanter:
– Prova åtgärder innan det är för sent om du upplever ljudnivåer som jobbiga när du spelar i orkester. Känner man att något inte är bra med hörseln efter en repetition så gör något förebyggande vid nästa tillfälle.